Σύντομο ιστορικό

  • Την 31η Ιουλίου 1930 και ώρα 10 π.μ. ιδρύεται στη Θεσσαλονίκη από 25 επιφανείς πολίτες της πόλης το πρώτο Αεραθλητικό Σωματείο στην Ελλάδα και ένα από τα πρώτα στην Ευρώπη, με την επωνυμία "Ένωση Φίλων Αέρος". Τέσσερα χρόνια μετά, για να εναρμονισθεί με το διεθνή τίτλο "Aeroclub", μετονομάζεται σε "ΑΕΡΟΛΕΣΧΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ".
  • Τον Απρίλιο του 1931 εκδίδεται το πρώτο στην Ελλάδα αεροπορικό και αεραθλητικό περιοδικό "ΤΑ ΦΤΕΡΑ", που αποτελεί μία αξιόλογη έκδοση με πλούτο αεροπορικών θεμάτων και καλαισθησία.
  • Το 1937 ιδρύεται η "Σχολή Ανεμοπορίας Θεσσαλονίκης" που διαθέτει 2 εκπαιδευτικά ανεμόπτερα και εκπαιδεύονται δεκάδες μέλη της Αερολέσχης, σημειώνοντας εντυπωσιακές επιδόσεις και επιτυχίες στους Πανελλήνιους Αεροπορικούς Αγώνες του 1938. Για το λόγο αυτό, τίθεται η ανεμοπορική ομάδα της Αερολέσχης τιμητικά επικεφαλής των άλλων αερολεσχών στη μεγάλη παρέλαση που ακολούθησε στην πόλη των Αθηνών.
  • Στις αρχές του 1950 αρχίζουν οι πρώτες δραστηριότητες της Αερολέσχης στον τομέα του αερομοντελισμού και της ανεμοπορίας.
  • Το 1957 γίνονται οι αεραθλητικές επιδείξεις/αγώνες 28 αεραθλητών/μοντελιστών με τη συμμετοχή και των αερομοντελιστών των Αθηνών και αποτελούν σημαντικό γεγονός για την πόλη μας τη Θεσσαλονίκη.
  • Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 αποκτώνται τα 3 πρώτα μεταχειρισμένα αεροπλάνα PIPER – L18 και ξεκινούν οι πτητικές δραστηριότητες της Αερολέσχης σε όλη τους την έκταση.
  • Το 1970 αρχίζει τη λειτουργία της η Σχολή Εκπαίδευσης Χειριστών Ιδιωτικών Αεροπλάνων, από την οποία, μέχρι σήμερα, αποφοίτησαν περισσότεροι από 500 χειριστές, πολλοί από τους οποίους σταδιοδρομούν τόσο στην Πολεμική όσο και στην Πολιτική Αεροπορία.
  • Το 1972 η Αερολέσχη διαθέτει 12 καινούργια αεροπλάνα και καθίσταται μία από τις μεγαλύτερες αερολέσχες στην Ν.Α. Ευρώπη.
  • Τη δεκαετία 1970-1979, η αεραθλητική ομάδα της Αερολέσχης έλαβε μέρος σε 7 επίσημους αεροπορικούς αγώνες (1 βαλκανικό στη Ρουμανία, 2 πανελληνίους και 4 τοπικούς) με 130 πιλότους/αεραθλητές της και 11 εκπαιδευτές, ενώ διοργάνωσε και 5 αγώνες με εξαιρετική επιτυχία, διαθέτοντας και το ανάλογο προσωπικό εδάφους (μηχανικούς, κριτές, παρατηρητές, κ.λπ.).
  • Το 1978 εκδίδετα η αεροπορική εφημερίδα "ΑΕΡΑΘΛΗΤΙΚΗ ΗΧΟ", το 1988 το Ενημερωτικό Δελτίο "ΕΔΩ LGTS" και το 1989 η εφημερίδα "ΑΕΡΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ".
  • Το 1979, με την ευκαιρία των Πανελληνίων Αεροπορικών Αγώνων, λειτούργησε στο αεροδρόμιο Σέδες κινητό ταχυδρομικό γραφείο, το οποίο σήμανε την κατατεθειμένη αλληλογραφία καθ' όλη τη διάρκεια των αγώνων με ειδική αναμνηστική σφραγίδα, η οποία έφερε το έμβλημα και τον τίτλο της Αερολέσχης, καθώς και την ένδειξη "Πανελλήνιοι Αεροπορικοί Αγώνες Α/Δ Σέδες 20 Μαΐου 1979". Επίσης, την ίδια ημέρα, ο δημοσιογράφος και διευθυντής της εφημερίδας "ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΒΟΡΡΑΣ" κος Νικόλαος Μέρτζος, τιμώντας τους μετέχοντες στους Πανελλήνιους Αεροπορικούς Αγώνες αεραθλητές, αφιέρωσε ειδικό άρθρο με τον τίτλο "ΟΙ ΙΠΠΕΙΣ ΤΩΝ ΟΥΡΑΝΩΝ".
  • Το 1980 συμπληρώνονται 50 χρόνια έντονης και σημαντικής παρουσίας της Αερολέσχης στα αεροπορικά, κοινωνικά και πολιτιστικά δρώμενα της χώρας μας. Η Πολιτεία, εκτιμώντας αυτά και προς τιμήν της, εξέδωσε μέσω των ΕΛ.ΤΑ. αναμνηστικό γραμματόσημο για την Αερολέσχη Θεσσαλονίκης.
  • Τη δεκαετία 1980-1989 η Αερολέσχη λαμβάνει μέρος σε 17 Αγώνες (2 βαλκανικούς, 9 πανελλήνιους και 6 τοπικούς) με 198 πιλότους/αεραθλητές της. Τους 13 από τους παραπάνω αγώνες διοργάνωσε με επιτυχία η ίδια η Αερολέσχη, διαθέτοντας και το ανάλογο προσωπικό εδάφους.
  • Τη δεκαετία 1990-1999 η αεραθλητική ομάδα της Αερολέσχης έλαβε μέρος σε 22 Αεροπορικούς Αγώνες (1 παγκόσμιο, 1 πανευρωπαϊκό, 3 διεθνείς, 12 πανελλήνιους και 5 τοπικούς) με 269 πιλότους/αεραθλητές της. Η Αερολέσχη διοργάνωσε, όπως πάντα, με επιτυχία τους 14 από αυτούς τους αγώνες, διαθέτοντας και το ανάλογο προσωπικό εδάφους.
  • Επίσης, τη δεκαετία 1990-1999, οι Αεραθλητές της Αερολέσχης έλαβαν μέρος σε 3 Διεθνή Aerorally στην Κύπρο, τη Σκιάθο (με συμμετοχή και της Αερολέσχης Bolzano) και του Αιγαίου, φθάνοντας μέχρι τη Μεγίστη (Καστελόριζο).
  • Το 1990 αρχίζει τη λειτουργία του το τμήμα Αλεξιπτωτισμού, το 1993 το τμήμα Αλεξιπτώτων πλαγιάς (παρά πέντε) και το 1998 το τμήμα Αιωροπτεριστών (αετοί), που κάθε χρόνο διοργανώνουν αγώνες με τη συμμετοχή δεκάδων αεραθλητών.
  • Μεταξύ 13 και 21/9/1997 έγιναν στην Αττάλεια της Τουρκίας, υπό την επίβλεψη της F.A.I., οι πρώτοι Παγκόσμιοι Αγώνες Γενικής Αεροπορίας. Η Ελλάδα συμμετείχε με 10 πιλότους/αεραθλητές, οι 5 από τους οποίους ήταν πρωταθλητές της Αερολέσχης Θεσσαλονίκης.
  • Το 1998 αναγνωρίζεται η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης, με απόφαση της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού, ως Αθλητικό Σωματείο και εντάσσεται σ’ αυτή.
  • Το 1999 έλαβαν μέρος στους Πανευρωπαϊκούς Αεροπορικούς Αγώνες στη Ravena της Ιταλίας πιλότοι/πρωταθλητές της Αερολέσχης.
  • Στο διάστημα των ετών 2000-2006, 253 πιλότοι/αεραθλητές της Αερολέσχης έλαβαν μέρος σε 21 Αεροπορικούς αγώνες aerorally (2 παγκόσμιους στην Ισπανία και τη Γαλλία, 1πανευρωπαϊκό στη Ravena, 2 διεθνείς στο Ισραήλ και το Αιγαίο με βάση το Α/Δ Σαντορίνης και 16 πανελληνίους), από τους οποίους ο ένας ελικοπτέρων. Τους 6 από αυτούς διοργάνωσε η Αερολέσχη διαθέτοντας και το ανάλογο προσωπικό εδάφους.
  • Το 2012 αναγνωρίζεται η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης και ως Ιστορικό Σωματείο!
Από το 1970, η "Σχολή Εκπαίδευσης Χειριστών Ιδιωτικών Αεροσκαφών" (ΣΕΧΙΑ), εκπαιδεύει πιλότους/αεραθλητές σύμφωνα με την Εθνική Νομοθεσία, ενώ, από το 2005 και μετέπειτα, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα εκπαίδευσης της JAA (Joint Aviation Authorities) και, από το 2015 και μετέπειτα, σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα εκπαίδευσης της EASA (European Aviation Safety Agency) και τους Ευρωπαϊκούς Κανονισμούς (EC) No 216/2008 και (EU) No 1178/2011, με το στόλο της να αριθμεί 5 αεροπλάνα Cessna. Η αρτιότατη εκπαίδευση των αεραθλητών της Αερολέσχης τους δίνει τη δυνατότητα να πραγματοποιούν με τα αεροπλάνα της, κάθε χρόνο και με ασφάλεια, μακρινά εκπαιδευτικά ταξίδια σε όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό, όπως στα νησιά του Αιγαίου, στην Ιταλία, Αυστρία, Βουλγαρία, Ρουμανία, Τυνησία, Μάλτα, Αίγυπτο, Τουρκία, κ.λπ..
 
Η Αερολέσχη είναι ένα ανοιχτό Αεραθλητικό Σωματείο και μπορεί να γίνει μέλος της όποιος το επιθυμεί, εφόσον είναι άνω των 18 ετών.
Σήμερα αριθμεί πάνω από 250 ενεργά μέλη, ανάμεσά τους και πολλά διακεκριμένα μέλη της κοινωνίας της πόλεώς μας, όπως Καθηγητές Πανεπιστημίου, Γιατροί, Δικηγόροι, Μηχανικοί, Αρχιτέκτονες, Αξιωματικοί των Ενόπλων και των Δυνάμεων Ασφαλείας, Δικαστικοί, Δημόσιοι Υπάλληλοι, Επιχειρηματίες, διακεκριμένοι Καλλιτέχνες, αλλά και τεχνίτες, εργάτες, αγρότες, κ.λπ., όλοι με ένα κοινό χαρακτηριστικό, την αγάπη τους για την Αεροπορία και την Αεροπορική ιδέα. Μεταξύ αυτών, το 10% περίπου είναι γυναίκες.
 
Εδώ και χρόνια, με εξουσιοδότηση της Ελληνικής Αεραθλητικής Ομοσπονδίας - ΕΛ.Α.Ο., η Αερολέσχη Θεσσαλονίκης διοργανώνει με μεγάλη επιτυχία Αεροπορικούς Αγώνες, τοπικούς, πανελλήνιους και διεθνείς.
 
Συνεχίζοντας την παράδοση στις επιτυχίες των προπολεμικών Ανεμοπόρων, οι πιλότοι/αεραθλητές της λαμβάνουν μέρος σε πολλά αεροράλλυ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με σημαντικές πρώτες επιτυχίες.
 
Σε κάθε διεθνή αγώνα της Εθνικής Ομάδας μας, μετέχουν επιτυχώς 1-2 πληρώματα, ενώ, στους Πανελλήνιους Αγώνες, η Αερολέσχη έχει πάντα πολλές πρώτες διακρίσεις.
 
Τα αεροπλάνα και οι πιλότοι της Αερολέσχης προσέφεραν και προσφέρουν πλούσιο κοινωνικό έργο, με την απασχόληση των νέων σε χρήσιμες και επωφελείς δραστηριότητες, με πτήσεις για έρευνα και εντοπισμό αγνοουμένων, επιτήρηση των θαλασσών μας για ρύπανση και, φυσικά, των δασών μας για πυροπροστασία.
 
Για την πολλαπλή προσφορά και δραστηριότητα της, η Αερολέσχη έχει τιμηθεί επανειλημμένα από την Πολιτεία, την Ακαδημία Αθηνών, τη Διεθνή Ομοσπονδία Αεροναυτικής (F.A.I.), την Πολεμική Αεροπορία, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το Δήμο Θεσσαλονίκης, το Πυροσβεστικό Σώμα, τους Rotary, κ.λπ..
 
Χρήστος Γρ. Παπαζαφειρίου
Νομικός & Πιλότος
Επ. Πρόεδρος Αερολέσχης Θεσσαλονίκης
Τακτικό μέλος Αεροπορικής Ακαδημίας